Håkan: Röstning för nytt namnförslag till ledarutbildningen?

Hej Kefas!

Inför nästa läsår planerar vi ett lite nytt upplägg för ledarutbildning. (Ni som var på Kefas i fredags eller ledarskolan förra måndagen, vet vad det handlar om. Jag kommer att försöka informera vid fler tillfällen och det kommer att komma ut en folder om detta.) Nu skulle jag vilja ha er hjälp med att komma på ett bra namn för denna ledarutbildning. Vi körde en omröstning i fredags, men efter det har jag kommit på ett namnförslag till. Så därför presenterar jag några olika namn är, så får ni rösta vilket ni tycker är bäst. Och skulle någon av er sitta inne med ett bra namn på en ledarutbildning, så får ni gärna klämma ur er det. Här kommer några av mina förslag, med förklaringar efter.

 

Följ mig! Det var Jesus som sa så till sina lärjungar, innan de påbörjade sin ledarträning hos honom. Även för en kristen ledare i dag är det viktigt att följa Jesus, då kan man själv bli en förebild som anda kan följa på vägen med Gud.

Kippos Det är grekiska och betyder trädgård. Tanken bakom ordet är att när man är konfirmand sås ett frö. Under ledarutbildningen får detta sedan slå rot, börja grönska och även blomma. De som går ledarutbildningen är som växter i en trädgård.

Doulos Även detta är grekiska. Det betyder tjänare eller slav, vilket kanske har en lite negativ klang. Men faktum är att Jesus själv sa att den som vill vara som en ledare för andra skall vara som en tjänare (doulos). Det står också i Fil 2 att Jesus själv blev som en tjänare (doulos) för oss. Dessutom är det så att ordet ”komminister” betyder tjänare, liksom ordet ”diakon”. Det är m a o ganska kyrkligt att kallas tjänare, när man arbetar som ledare i kyrkan.

Equip Nu är det engelska. Ordet betyder ”utrusta”, och det är ju precis vad ledarutbildningen handlar om, att vi vill utrusta ungdomar för ledarskap. Man skulle ev kunna ha en undertext: ”for leadership”, så får man ett härligt rim också!

 

Tack för mig!

Håkan Giselsson

 

Rösta genom att skriva en kommentar. Skriv det namn du gillar mest eller kom med en egen kandidat genom att promota det i kommentarfältet.


Kommentarer
Postat av: Yorgos

Annars gillar jag "the way of the voice" :)

2012-03-28 @ 03:06:29
Postat av: slav

slaven

2012-03-29 @ 21:55:13
Postat av: Sarah Edsberger

Följ mig!

2012-03-29 @ 22:07:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0