Egypt calling!

Hej! Äntligen har en dator och ett wi-fi kommit i min väg! Jag sitter nu i mitt hotellrum i Dahab, en liten semesterort 10 mil norr om Sharm-el-Sheik, och morgonbloggar. Vädret är mulet och blåsigt, men varmt är det. Saudiska vindar från andra sidan Akabaviken höjer betyget. Jag ska snart springa ner i poolen som är 7 meter från min altandörr, och ta ett morgondopp innan frukost. Klockan 10 ska vi ut och snorkla i Blue Hole.
På resan har vi hunnit med mycket. Vi har kollat på stora stehögar, s.k. pyramider, kollat in Tutankhamons fina guldmask och guldgrav. Vi har besökt två sopstäder vid namn Esbeth-el-Nakhl och Muqattam. Imponerande kristna stadsdelar i Kairo som gör otroligt mycket gott för alla de har möjlighet att hjälpa. Muqattam hade även den största kyrkan jag kommer att se på länge, en grottkyrka. Imponerande bygge. Bild kommer. Vi har åkt förbi Tahrirtorget, där revolutionen ägde rum i januari förra året.
Vi bodde på ett ställe som heter Anafora. Det är en "retreatfarm" dit kristna från hela världen åker för att arbeta och söka Gud. Den koptiska kyrkan är häftig och vi svenskar har mycket att ta efter.
Vi har bestigit Sinai berg och bevittnat en vacker soluppgång. Vi har besökt världens äldsta kloster, St Katarina kloster i Sinai öken.
Imorgon bitti åker vi buss tillbaka genom öknen till Kairo för att där ha en sista dag bland bazarerna. På fredag åker vi hem igen. Jag kan tillägga att situationen för de kristna i Egypten inte är så farlig som den framstår i västerländsk media. De är en klar minoritet bland folket, men de har det relativt bra! Kopternas påve dog i lördags och en av biskoparna ska utses till påve inom kort. Stay updated!
Nu kallar poolen på mig.
Frid!
Kristoffer

Kommentarer
Postat av: Jonas

Tack för rapporten Skoof! Häftigt med Öken och Kopter, men tråkigt att deras påve dog. Grymt att vi har en utrikeskorespondent i redaktionen till den här bloggen :)



Hoppas ni får en fortsatt bra vecka! Se på fredag om 9 dagar.

2012-03-21 @ 10:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0